Belgium

Cybercriminelen op Black Friday. Zo ben je ze te snel af

Black Friday is een uitgelezen moment om online koopjes te doen. Maar opgepast: cybercriminelen

Black Friday komt eraan. Op die dag worden consumenten overstelpt met kortingen en koopjes voor allerlei producten, van winterjassen tot wasmachines. Eigenlijk gaat het om een kortingperiode van vier dagen, die wordt afgesloten met Cyber Monday. Het fenomeen is enkele jaren geleden uit Amerika overgewaaid, waar het gelinkt is aan Thanksgiving (dat vandaag wordt gevierd). Maar intussen zijn ook consumenten in ons land mee op de kar gesprongen. In 2019 werd in België een recordaantal transacties geteld op Black Friday: het ging toen om 10.432.103 elektronische betalingen in winkels en online (een record dat tijdens de kerstperiode nadien verbroken werd).

Deze periode is een uitgelezen moment voor cybercriminelen om toe te slaan. Zo legde VRT vandaag een reeks misbruiken bloot, waarbij oplichters werken met zogenaamde ‘panelen’, dat zijn verzamelingen van nagemaakte websites. Wie via die sites een aankoop wil doen en betaalgegevens achterlaat, speelt die in handen van de oplichters. ‘De oplichters maken vooral speciale aanbiedingen na’, waarschuwt Christof Jacques, specialist internetveiligheid bij Check Point, een bedrijf gespecialiseerd in cybersecurity.

Minder spelfouten

‘Criminelen maken gebruik van de actualiteit om consumenten te lokken met specifieke aanbiedingen. Dat is bijvoorbeeld ook rond corona het geval’, zegt woordvoerder Katrien Eggers van het Centrum voor Cybersecurity. Daders gaan ook zorgvuldiger te werk. ‘Er staan bijvoorbeeld minder spelfouten in de berichten. Vroeger kon het ook zijn dat een logo van een bedrijf dat gebruikt werd, gepixeld was. Dat zie je nu minder’, zegt Eggers.

Het Centrum voor Cybersecurity krijgt dagelijks 12.000 meldingen binnen van verdachte mails. Specifiek rond Black Friday ziet het Centrum voorlopig geen toename van het aantal klachten.

STEL DE JUISTE VRAGEN

Bij online shoppen is het oppassen geblazen, vooral als je te maken hebt met een webshop die je niet kent. Het is daarom belangrijk de juiste vragen te stellen, zegt de FOD Economie. Onder de noemer ‘verkwansel je rechten niet’ stelde die een handige vragenlijst op:

* Is de verkoper betrouwbaar?

Controleer of de webshop veilig is en of je de identiteit van de verkoper kunt achterhalen. Hoe zit het met de reputatie van de webshop? Zijn er verkoopsvoorwaarden? Een handig hulpmiddel is de Webshop checker van het Europees Centrum voor de Consument (ECC).

* Doe ik echt een goede zaak?

Op Black Friday zijn hoge kortingen gangbaar, soms tot meer dan 80 procent. Stel jezelf de vraag of dat niet te mooi is om waar te zijn? Zijn er extra kosten? Probeer uit te vissen of het product dat je wilt kopen de afgelopen weken geen prijsverhogingen heeft ondergaan (bij Test Aankoop kun je de prijsevolutie van meer dan honderd producten bekijken – na gratis registratie). Vergelijk vooral met andere webshops.

* Ik heb een foute aankoop gedaan … kan ik die annuleren?

Aankopen die je op afstand deed (via internet, Click & Collect ...) in de Europese Unie mag je herroepen en dat gedurende veertien dagen vanaf het moment dat je het goed ontvangen hebt.

* Valt mijn aankoop onder garantie?

Ja, op voorwaarde dat hij gekocht is van een verkoper in de Europese Unie. De wettelijke garantie is ook van toepassing op producten die online worden gekocht tijdens Black Friday of bij elke andere promotieactie. Gedurende twee jaar is je aankoop dus gedekt mocht hij niet-conform zijn. Let op, bij problemen moet je je altijd wenden tot de eindverkoper en niet tot de fabrikant.

* Bij wie kan ik terecht bij een probleem?

Bij problemen met een online aankoop (niet-conform product, panne, geen levering, niet aangegeven kosten ...), kunnen verschillende organisaties je helpen, afhankelijk van de locatie van de verkoper.

Verkoper in België: doe een beroep op de Consumentenombudsdienst: die treedt op als tussenpersoon en probeert een oplossing te vinden voor je geschil met de verkoper.

Verkoper binnen de Europese Unie: het Europees Centrum voor de Consument helpt je probleem op te lossen.

Verkoper buiten de Europese Unie: dan geniet je niet de bescherming van de Europese regelgeving en moet je vertrouwen op de goodwill van de verkoper.

Meld in ieder geval misleidende of oneerlijke praktijken aan het meldpunt van de FOD Economie.

Football news:

Fenerbahce vraagt fans om Ozil ' s salaris te betalen. Het is eenvoudig: U stuurt SMS-U maakt 2 euros
Gazprom kan een sponsor van Schalke blijven als de club wordt gedegradeerd naar de 2de Bundesliga
Bruno over de vrije trap: Cavani vertelde me om de keeper te raken
Pep Guardiola: het is bijna zeker dat Garcia Man City aan het eind van het seizoen zal verlaten
Attetico President:we wisten altijd dat Suarez is de beste center vooruit in Europa
Mourinho op Bale: speeltijd is niet gegeven, moet worden verdiend
Tot voor kort poseerde Leo met Bartomeu en accepteerde miljoenen, maar toen stortte Barcelona in. Waarom?