Het Autosalon op de Heizel in Brussel heeft meer dan 500.000 bezoekers over de vloer gekregen. "Een totaal succes", zegt de automobielorganisatie Febiac. Opvallend was de grote interesse voor hybride en elektrische auto's. Of die interesse zich ook vertaalt in de verkoopcijfers, zal nog moeten blijken.

De 98e editie van het Autosalon in Brussels Expo op de Heizel heeft vanavond de deuren gesloten. "Onze ambitie was om 500.000 bezoekers aan te trekken", zegt Pierre Lalmand, de directeur van het salon. En dat "symbolische cijfer werd bereikt en zelfs overtroffen".

"Er wordt hier gevierd", vertelde onze reporter Koen Wauters in "Het Journaal". "Het is niet alleen de kwantiteit, de hoeveelheid bezoekers, maar ook de kwaliteit die telt." 

Volgens de exposanten hebben veel meer bezoekers dan tijdens het vorige grote salon, twee jaar geleden, een offerte en een proefrit aangevraagd. De verkopers hopen dan ook dat er goed verkocht wordt.

Bij het publiek was er ook heel veel interesse voor hybride en elektrische auto's.  "Of zich dat daadwerkelijk vertaalt in een trendbreuk in de verkoop, daarvoor zulllen we nog wat moeten wachten",  aldus nog Koen Wauters.

Het Autosalon verliep dit jaar niet zonder controverse. Klimaatactivisten van Extinction Rebellion verstoorden zaterdag, de drukste dag, het salon met tientallen acties op standen van verschillende automerken. De politie pakte 185 personen op.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Bekijk hier onze reporter Koen Wauters vanop het Autosalon: